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10/04/2006

Curas, párrocos, beneficiados (III)

Nazar. 1608. Fernando Arlegui, vicario de Zizur Txikia y procurador D. Juna de Arazuri, residente en Roma comienzan el pletito contra J. Diaz de Nazar (Marichalar, C/460 Nº 11)

Nazar, 1616. Pleito entre Juan de Arana y Juan Diez, a la muerte de Lorenzo Martínez (Ollo c/ 673 N 29)

Nazar 1629. Testamento de Magdalena de Virgala mujer de Pedro Martínez de Morentin (de Nazar). Juan de Zuñiga. (Ollo C/705 Nº 9)

Nazar 1631. El fiscal contra Diego Perez, alcalde de Nazar el cual hizo trabajar el día de Santiago a varios vecinos acarrendo piedras y llevando haces. (Ollo C/718 N10 , 35 folios)


Nazar. 1650. Pedro Ortiz de Nazar consigue la vacante de beneficiado de la iglesia por muerte de Pedro Diaz. (Mazo C /589 Nº 10)

Nazar 1651, Pleito por la capellanía dejada vacante por Pedro Diez, entre Domingo ortiz y Pedro Diez, clérigo minorista. Se pleitean los beneficios de la capellanía , la casa y la huerta parroquial. (Mazo C/610 Nº 18)

Nazar, 1678. Lorenzo de Zegama y Ena, canónigo de Calahorra contra Pedro Chasco, Abad de Nazar. (Ollo C/915 Nº 10)

Nazar, 1680. Juan Bautista de Guilaz, presbitero de Mirafuentes pide hacer dejación de la sacristía de Nazar, ya que había optenido otra buena capellanía (Ollo C/921 Nº 4)

Nazar, 1689. Caopellanía de Juan y Catalina Chasco. Joseph Gastón (Mirafuentes y Juan Joseph Lander (Ulibarri), pleitean por la capellanía vacante de Diego de Albiasu (Ollo C/959 Nº 25)
Como podéis contemplar en Nazar en estos años, en estos siglos había una gran cantidad de curas, el abad principal y el resto de curas y clérigos, hasta existía el encargado de la sacristía. ¡Quién lo diría, cuando ahora hay un cura para dos valles!
Continuará

    Herrikoia

06/04/2006

San Francisco Javier

Con todo lo que he escrito sobre “los Jaso” casi se puede escribir un libro, pero no quiero perder la oportunidad en el día que se cumplen 500 años de su nacimiento expresar alguna opinión sobre esta familia tan navarra y tan peculiar. Aunque para la oficialidad la ha asimilado al españolismo más burdo.

 

Resumo, ya que no es nuevo lo que voy a decir, les tocó sufrir la invasión de los castellanos y con el paso de los siglos se han convertido en la familia ejemplar para los navarreros, ya que han obviado todas las verdaderas actuaciones y acciones que llevaron a cabo, no cejaron en ningún momento en reclamar la tierra navarra, las posesiones y también la forma de gobernarse que tenían hasta la invasión castellana.


Es contradictorio, pero es así especialmente la figura de toda de San Francisco de Javier está siendo ensalzada por el propio Gobierno de UPN. Obviando toos los aspectos que resultan incómodos para el Gobierno Navarro. Los Jaso, San Francisco, sus hermanos y su familia no dudaron en luchar y oponerse a los castellano-aragoneses defendiendo la independencia de Navarra. No me voy a repetir en exceso.

 

Sus hermanos se pasaron la vida entera en luchas que resultaron inútiles, perdieron sus mejores años en la cárcel, perseguidos y amenazados. 

 

 Y más y mucho más que ya lo he repetido, una y otra vez en estás páginas y también en las páginas de los periódicos que han tenido a bien publicarlas.

 

Los artículos repitiendo una y otra vez estas ideas han sido copiosos, diría yo que hasta nos hemos repetido excesivamente, con lo que las ideas han quedado bastante difuminadas ante tanto artículo de peso, que a la vez se han convertido en bastante pesados. Pero no puedo dejar de poner unas pocas líneas sobre tal atropello, los echaron de sus tierras, los hicieron extranjeros en sus propias tierras, como a la mayoría de los navarros.

Destruyeron su castillo y las casas que tenían en Azpilkueta y Amaiur. ¿Quién es capaz de soportar, todos estos sucesos sin reaccionar?

 

Nadie. Tampoco San Francisco Javier, que optó por tomar el camino de la vida religiosa, pero sin olvidar para nada, lo ocurrido, a pesar de todo lo que nos han contado,  y toda la literatura barata que se ha escrito durante tanto y tanto siglo.

Gora Nafarroa.

Joarkide

05/04/2006

B eredua

B ereduak ez ditu euskalduntzen gure seme-alabak

Lakuako Ibaiondo ikastetxe publikoaren inguruko polemika artifiziala.
"B ereduak ez ditu euskalduntzen gure seme-alabak". Eta asko gutxiago Gasteizen.
Nahiz eta Partido Politiko batzuek gurasoen eskubideetan oinarrituta B eredua ere Ibaiondo ikastetxean eskaini nahi, eta baita gurasoek ere PSEn ideietan murgilduta gehiegi aztertu gabe B eredua eskatu, B ereduak ez dituela euskalduntzen gure seme-alabak gurasoek argi eta garbi jakin beharko dute.


“Gasteizko Lakuako gurasoen gorabeherak euren seme-alabak ikastetxe batean matrikulatzeko” aspalditik ezagunak dira. Badaramagu urte batzuek honen gaineko eztabaidatan.

Izan ere, oraindik orain, Lakuabizkarrako auzokideok jasaten ari gara garai horretan administrazioak izandako arduragabekeria eta plangintzarik eza. Badakizue: gaizki hasten denak okerrago amaitzen du.

Jakina denez, auzoan Ibaiondo ikastetxe publikoa egitea “proiektatuta” zegoen, eta, egun, 2006an, oraindik obretan jarraitzen du: lotsagarria, benetan! Horiek horrela ere, gutxienez bi eliza katoliko abian daude.

Tamalez, 2003ko artikuluan iragarritakoa gertatu egin da, hau da: seme-alaben matrikulazioa egiteko, Lakuako gurasoen ikastetxe batetik bestera ibili beharra; D ereduan matrikulatu beharrean, beste ereduetan apuntatu beharra; ikastetxe pribatuetan matrikulatu beharra, eta abar.

Baina baikor izan gaitezen, eta, iragana alde batera utzita, egungo egoerari hel diezaiogun! Aurten, Ibaiondo Ikastetxean lehendabiziko aurrematrikulazioa martxan jartzearekin batera, hainbat berri azaldu dira hedabideetan, batzuk B ereduaren alde eginez.

Ikastetxe horrek soilik D eredua eskaini behar du, ezbairik gabe. Baten batek gurasoen eskubideak urratuko liratekeela esango du, baina gurasoen eskubideen gainetik beste eskubide batzuk daude, batik bat ikasleenak. Lehenengo eta behin, ikasle guztiek euskalduntzen duen eredu bakarrean matrikulatzeko aukera izan behar dute. Bigarrenez, Administrazioak, Kontstituzioak berak dioenari jarraiki, Hezkuntza Sistemak ikasleak euskalduntzea ziurtatu behar du, herritar guztiok hezkuntza jasotzeko eskubidea dugulako, eta, gainera, 16 urteko ikasle guztiek euskara eta gaztelania jakin beharko luketelako.

Dena den, afera honetan errealitateaz konturatzeko ez da beharrezkoa ur handitan sartzea. Arestian, adituek A eta B ereduak ez dutela seme-alabek euskara jakitea bermatzen agerian utzi dute. Areago, D ereduak ere, kasu guztietan, ez omen du euskalduntzea ziurtatzen. B ereduan ibiltzen diren 3 ikasletik 1 baino ez da gauza euskaraz behar bezala aritzeko.

Zer gurasok ez dute seme-alabentzat onena nahi? Guraso asko eskolak euskalduntzen duelakoan dago. Jakingo balute euren seme-alabek, aukeratu duten eredura eramanda, ez dituztela izango lanean eta bizitzaren bestelako eremuetan euskara ondo ikasi dutenen beste aukera izango, jarraituko al lukete ikasleak euskalduntzen ez dituzten eredu horietara eramaten? Ez dut uste.

Beraz, D ereduan matrikulatuz gero, gurasoek mesede handia egingo diete seme-alabei, etorkizunari begira, eta, bestetik, administrazioari ere bai; izan ere, urte batzuk barru helduen euskalduntzeak doakoa izan beharko du, administrazioak eskolak euskaldundu ez dituen herritarrak doan euskaldundu beharko dituelako, nolabait, kaltetuak izan zirelako.

Araban, batez ere, eta Gasteizen konkretuki, ez dauka zentzurik ikastetxe batean D ereduan ikasten duten ikasleak B ereduan ibiltzen diren ikasleekin nahastea. Hori eginez gero, ikasle guztientzako kaltea, batik bat D eredukoentzat.

Horrenbestez, eta polemika artifizialak alde batera utzita, Lakuabizkarrako gurasook, seme-alaben mesedetan, D ereduan matrikulatu behar dituzte. Badakizue, PPko jarraitzaile batzuek eta PSEko politikari eta jarraitzaile gehiagok egiten duten bezala, zuek ere matrikulatu seme-alabak euskara ondo jakitea bermatzen duen eredu bakarrean, D ereduan, hain zuzen ere! Eskaini zuen seme-alabei besteek daukaten baliabide berberak, eta utzi politika horren pentzura bizi direnentzat: politikarientzat.
Gerardo Luzuriaga