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21/02/2011

Nuevos tiempos

Justo cuando estaba leyendo unas páginas en las que se citaba a unos Franciscanos de Asís en una ciudad populosa de Brasil del libro Ertzeko zatiak de Jon Sarasua, llamaron a la puerta dos curas-frailes vestidos con unos hábitos marrones cono no los veía desde hace cuarenta años.

Resumo y traduzco el pasaje del libro que estaba leyendo: A eso de las nueve de la mañana me tropiezo en la entrada del metro con cinco jóvenes descalzos y vestidos con ropa de saco. Con tres mujeres y dos hombres, los cinco rondarían los 30 años. Los dos varones lucían una coronilla al modo de los antiguos franciscanos. Me junté con ellos, me comentaron que eran hermanos de la congregación de San Francisco de Asís, que trataban de ayudar a los pobres que viven en las calles sin comida, ni vivienda. Orden que surgió hace unos 14 años, que cumplen votos de pobreza, sexo y viven en comunidad.

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Su deber, quehacer y obligación prioritaria es apoyar a los necesitados del Brasil, estar del lado de los enfermos, lisiados, alcohólicos y dorgadictos que viven en las calles, y duermen debajo de los puentes. Sus únicas armas son la oración, la pobreza, el humor y la alegría.

Cuando estaba en medio de esta lectura, (el libro no trata de esto ni mucho menos; pero si unos pasajes), llaman a la puerta dos frailes-curas jóvenes también vestidos con túnicas marrones. Vienen a visitar a mi madre enferma. Me han parecido educados, sencillos, cariñosos y muy humanos. Me comentan que son de Colombia. Peregrinos de la Eucaristía es su congregación. Los hábitos son de la Edad Media, me detuve cuando se alejaban y parecían salidos de una película. Me ha dado la impresión por la pequeña charla que hemos tenido, que ellos también comulgan con un tradicionalismo trasnochado. No lo sé. Es la impresión que me han dado, y si por casualidad me equivoco y pertenecen a una ideología progresista, moderna y de izquierdas yo seré el primero en reconocerlo. Tal vez me haya dejado influenciar por los rasgos externos, las formas sencillas, pausadas y eclesiásticas de los dos jóvenes. No lo creo, aunque con los curas nunca te puedes fiar, conozco a muchos de características semejantes de ideología de izquierdas y comprometidos con la sociedad en la que vivimos... El tiempo lo dirá, espero que la primera impresión no sea la acertada.

Gerardo Luzuriaga

16/02/2011

el resplandor del fuego

Domingo, una de la noche,

Sin prisa. Junto al fuego con un libro y una copa

Para celebrar el cambio de entrenador

De Osasuna. Parece confirmado.

 

Tiempos de vuelta a la cantera

jóvenes vascos de nuevo en los equipos

Por no citar otros argumentos menos futbolísticos

pero también importantes

Ya era hora.

 

Momentos de nostalgia junto al fuego

¿Este gusto, nos vendrá por los sentimientos

Vividos en la niñez?

 

Momentos que aunque no han quedado grabados en la memoria

Guardados,  sin embargo,  en el inconsciente.

 

El fogón, las chapas con un caballero, el fuego,

La chimenea ancha, a una altura bastante considerable,

Negra, con dos telas también ennegrecidas a los lados.

Fogón de la cocina vieja, una habitación minúscula, oscura,

Sin ventana alguna. Todo interior.

 

Lugar de buenos ratos, tertulias que no recuerdo,

Tampoco recuerdo los malos ratos, por ejemplo cuando me caí

En medio del fuego de culo y tuvieron que llevarme al médico.

 

Tardes-noches, noches casi enteras en torno  del fuego

Con la bota y un casco de chorizo, y abundante pan en la cocina baja

Del Aurelio.

 

Horas y horas charlando sobre cualquier tema

Noches de invierno sin prisa alguna

Con la parte de adelante abrasada por la brasa y la

Parte trasera helada, por el aire.

 

Gerardo Luzuriaga

 

Legalizazioa ORAIN

 http://www.youtube.com/watch?v=kwUHwnSQOls

 

 

 

15/02/2011

Euskara

Begiratu zer esaten duen gure artean ibiltzen den herritar batek...

Joxe Austin Arrieta Ugartetxea Idazlea

«Labartzari agur»

«A zer muturrekoa hartu behar dugun, erreakzionatu ezean», dio Arrietak, «Txillardegi»-rekin solasean osatu duen artikuluan. Euskararen egoera aztertzen du, larritasun handikoa deritzona, begirada zorrotzez eta umore kaustiko ukitu batez. Artseniko-aztarnak aurkitu ditu Koldo Izagirrek euskararen gorputzean, eta Arrietak hari beretik tiraka euskararen bidean hurrengo geltokia «residualismoa» dela dio, eta honen hurrengoa, «Station Terminus», hizkuntzaren heriotza. Politikariak, baita abertzale independentistak ere, kritikatzen ditu. Amore emate kezkagarriak ikusten ditu, adorerik eza, egia deblauki adierazteko. Txillardegiri gorazarre eginez bukatzen du saioa, haren eredua eta bidea goratuz, «euskaltzainik osoen eta ohorezkoena» gisara aldarrikatuz; «hi etxerako, Txillar» azken hitzak erabiliz.

Zer iruditzen zaizu, Jose Luis? Gure defentsa-mekanismoak ez al dauzkagu oso makalduak? «Itsas orroa, galanta/eta barne asaldua, latza» esan genezake, zure pertsonaia Antton Dihartzegaraik, hamazazpi urtez Villacornejako espetxean atxilo atxikia izan ondoren, bere Labartzara libre-edo itzultzean, umetan sugandila- eta ziraun-ehizan ibili ohi zen labar-ertzean barrena paseatuz, dioen bezala.

Espainiak eta Frantziak gotorki diraute gure lehena, oraina eta geroa itotzen (eta ez da metafora abstraktua, ez horixe, Aztnugal).

Nazioarteko hamaika ahots seriok emana du bere ebazpena hemen pairatzen ari garenari buruz. Besteak beste, Unescok, gure hizkuntzari dagokionez.

Mende honetan desagertuko omen da euskara. Eta gu, hemen, ezinean. Katalana eta galegoa, bejondeiela, arriskutik at omen daude dagoeneko; UVI edo UCItik kanpo, behintzat. Baina gurea ez. Eta hemen, nik dakidala, ez da inolako lurrikararik gertatu. Lopez eta enparauen irainengatik protestatzeko bai, baina hortik aurrerako indarrik bai ote?

Artseniko-aztarnak kausitu ditu gure hizkuntzaren gorpu(tze)an Koldo Izagirrek ere, eta gu firurika, gehienbat. Erosoagoa da, nonbait, harako «zitezkeen munduetarik hoberenean» bizi omen garelakoa sinestea.

Ene, a zer muturrekoa hartu behar dugun, erreakzionatu ezean. «Muturrekoa», nolabait esatearren; «hondamendia» zehatzagoa litzateke; baina badakizu: jarrera «apokaliptikoak»-eta, «agonikoak»-eta, modatik paseak daude.

Gure intelligentsiaren tesia, «Euskara XXI» eta gisakoetan, edo, tesia baino areago, axioma -harrobiko Joseba Arregien ekarpenei negu-merkatuko Jon Juaristienak erantsiz, aurrerantzean, axiomago, inondik ere- badakizu zein den: ez, ezin da, euskara ezin da osoki eta osotara suspertu, hedatu, birgaitu. Gehienez ere, funtzio batzuetarako, egokiera batzuetan eta euskal hiztun-dentsitate handiko zenbait erreserba-modukotan (baina «erreserba» statusa bera ere ukatuz!) ahal izango dugu erabili gerora ere.

Hots, gaur bezala: hizkuntza bigarrendar, sasi-hautazko, intermitente, keinukari, liturgiko, ghettistiko gisa. Ederki eman ere. Horri, duela hogeita hamar urte, elebitasun diglosikoa deitzen zitzaion. Eta, orduan bezala orain ere, diglosiaren «hurrengo geltokia» residualismoa da, eta honen hurrengoa, Station Terminus, suntsipena, hizkuntzaren heriotza. Ernatuko ahal gara, horratik. Bestela, gureak egin du.

Eta gure politikariak? «Gureak» esatean, badakizu, Jose Luis, non kokatzen dudan galdera. Alderdi abertzaleetan. Eta, preseski -berez, «abertzale» kontzeptuaren zehaztapen honek pleonasmoa beharko lukeen arren-, independentziaren aldekoetan.

Bada, zer esango dizut. Hauxe, batez ere: ez garela aklaratzen.

Eta hauxe ere bai, korolarioki: Joxe Manuel Odriozolak arrazoi duela, goitik behera jipoitzen gaituenean. Euskara beti arlote. Euskara beti Errauskiñe. Gurean ere.

Gernikako Adierazpenean, ezpain-oholak oraingoz komuneko papertzat erabiltzen ari diren baina luza gabe espero dezagun askatasunerako arnasgarri gertatuko zaigun Carta Magna horretan, aipatu ere ez da egiten euskara.

Eta lehengo igandean, urtarrilak 16, Eusko Alkartasunak, Alternatibak eta ezker abertzaleak sinatu zuten Akordioan, «Berria»-k dioenez: «Tarte laburrena duten alorrak dira euskalduntzearena eta hezkuntzarena», hori bera aski esanguratsua izateaz gain, badago laburtasuna baino larriagoa iruditu zaidanik. Zera, helburuaren definizioa: «XXI. mendeko euskal gizartearen izaera kultur anitza errespetatuko duen herritar eleanitzez osaturiko Euskal Herria sortzea». Hitz bat falta da hor. Adjektibo guztiz substantibo bat: ... herritar eleanitzez osaturiko Euskal Herri... euskalduna. Ezker abertzaleak, aspaldidanik, halaxe formulatu izan du beti. Orain zer?... Pleonasmoa ekidin nahi izan dela? «Euskal Herria» bere jatorrizko zentzuan, «Euskara Herria» gisa alegia, ulertu behar dela?

Ez dakit, ba, ez naiz gehiegi fido. Amore emate kezkagarria dakusat nik hor, ohartua nahiz oharkabea. Adorerik eza, egia deblauki adierazteko: herri burujabe gisa biziko bagara, geure hizkuntzari bizirik eutsi behar diogula, eta berau biziko bada, hizkuntza hegemonikoa izan behar duela, derrigorrez. Bestela, hil egingo da. Eta hil egingo gara, beraz, euskaldun herri bezala (eta norteño nahiz grand bêret huts bilakatuko, zuk, Txillardegi, aspaldi iragarri legez).

XXI. mende gorrian, lurralde jakin batean, komunikazio-funtzio guztietarako, ezinbestekoa ez den hizkuntza batek ez baitauka bizirauterik. Agonia luzaraz geniezaioke, gehienez ere. Harik eta, halako batean, edozein Nebrijak (bertako «arditu»-«ahulkulariak» lagun, esango nuke, Izagirreren erara) arnasbiderako tutu-hodiak deskonektatzeko agin dezan arte. Dura lex, sed lex. Hori hala da. Ea, bada, aklaratzen garen, lagunok.

Zeren eta, hara, nik errespetu osoa diet politika antikapitalistari eta antipatriarkalari, baina, egia esan, asper-asper eginda ere banago euskarari beti trataera testimonial ia-folkloriko huts hori ematen zaiola ikusita.

Ikusten, Jose Luis? Zure eskolan hezi garenok beti berdin. Beti alamena ematen. Beti «Josetxo Kilkerra»renak esaten. Zeu zara horren kulpante; hor konpon, «Niake» jauna. Bai, hala deitzen dizut, neure kolkorako, behin baino gehiagotan.

Sekula ez baitut ahaztuko estreinako aldiz elkarrekin hitz genuenean gertatua. Artean ni hogeitaka urteko gizontto bizarpeitua, eta zu, berriz, sasoi beteko gizona -orain bezalatsu, baina gazteago, soilik-. UZEIren Esterlines kaleko egoitza zaharrean izan zen. Neure tesina erakutsi nizun. Gogoan ditut zure animoak, baita geroztiko zehaztapenak ere.

Baina ez noa horretara. Xehetasun honetara baizik: nik, normala zenez, zuka hitz egin nizun. «Nahi izanez gero, ekarriko nizuke grabazioa ere», eta zuk, nire perpausa etenez: «nizuke» ez, «niake». Alegia, horixe: hika hitz egiteko eskatu... hidala. Ezagutu eta berehala. Nola ahaztuko diat, ba. Baina gaur egun ere, Jose Luis, inori Berorika hitz egin beharko banio, jakin ezak hiri hitz egingo... «Niake»-ela, hain zuzen.

Higan, «Euskal Herri euskalduna» pleonasmoa delako. Hiretzat Euskara=Herria izan delako beti, sasi guztien gainetik. Hi bai, izan eta izanen, guretzat, euskaltzainik osoen eta ohorezkoena.

Hi etxerako, Txillar.

10/02/2011

Algo queda

Se nos han ido bastantes

Angelito con su anís las cadenas

Aurelio con sus rancheras

Jesús Mari con sus traumas

Santiago con su guitarra

Ricardo con su mini

Se nos han ido muchos

Todos nos iremos

Quedarán los árboles

los huertos, las peñas

las piedras de la Iglesia

las paletejas.

También el azul del cielo,

el viento fuerte, el paisaje.

Eso es lo que nos une a todos

los nazarenos. Los que vivimos hoy

y los que vivieron hace generaciones.

Los mismos lugares, paseamos por los

mismos caminos, vemos las mismas vistas

que nuestros tatarabuelos.

La nostalgia me apodera en la senda que lleva

a Locijo, junto a un árbol esquelético, solitario y chamuscado.

Pienso en todos los nazarenos que pasearon por esta senda, en

epecial en el Angelito, el Aurelio, el Jesús Mari, el Santiago, el Ricardo...

Ebaristo